Naše stanovisko k výběrovým řízením

Plně rozumíme tomu, že vybrat vhodného dodavatele grafických služeb není vůbec jednoduché. Grafiků a grafických studií je mnoho, navíc kvalita práce mnohých nebývá valná. Je však vhodnou cestou, jak vybrat kvalitního dodavatele, oslovit desítky z nich a vyžadovat od nich práci zdarma pod označením výběrové řízení, tendr apod.?

Náš názor je, že není

Kvalitní grafici či studia mají za sebou mnoho dobře odvedené práce. Bývá obvyklé, že produkty své činnosti hojně prezentují, především na svém webu. Děláme to také tak. Každý tak má možnost nahlédnout do našich referencí a podívat se, zda vytváříme kvalitní webové stránky, loga či tiskoviny, nebo zda mu náš styl tak úplně nesedí. Dlouhodobě spolupracujeme jak s menšími firmami a živnostníky, tak s velkými mezinárodními subjekty. Rádi budujeme s klientem oboustrannou důvěru, která plodí přínosnou spolupráci a kvalitní výsledky. Klientů, kteří nám důvěřují, si velice vážíme.

Každý rok nás však kontaktuje několik společností s tím, že hledají nového grafika/studio/agenturu pro dlouhodobou spolupráci. Jako podmínku účasti v jejich "výběrovém řízení" požadují zpracování nějakých grafických materiálů. A naše zkušenosti naznačují, že patrně těch dodavatelů osloví takový počet, že ani nejsou schopny jim následně sdělit, že zvolili levnějšího dodavatele.

Extrémním případem byla společnost, která v komunikaci ani nenaznačila, že jde o "výběrové řízení" a po úvodním rozhovoru jsme za nimi do odlehlé obce dojeli. Zjistili jsme, že k výběru chtějí navrhnout nové logo, novou podobu marketingové kampaně, zpracování inzerátů a tiskovin, návrh webu/eshopu. Tedy práci v rozsahu desítek hodin práce a mnoho nápadů. Mimochodem, je tomu již tři roky a společnost stále nic z toho nemá, tedy alespoň dle jejich (stále původního) webu. Čím to asi bude...

Proč je to takto špatně?

Požadovat po někom hodiny práce a kreativní nápady zdarma, nám u menších zakázek (v řádu desítek či dokonce jednotek tisíc korun) připadá, řekněme, nemorální. Výběrová řízení či tendry chápeme u zakázek velkého rozsahu (za statisíce korun) a především u skutečně prestižních institucí. Jsme přesvědčeni, že dáváme potenciálním klientům dostatečně nahlédnout do prací, které produkujeme. Stejně jako není nutné požadovat v restauraci ochutnání vzorku jídla, abychom rozpoznali kvalitní podnik, není ani pro nalezení kvalitního grafika nutné požadovat po něm práci zdarma.

Rádi s vámi spolupráci navážeme, ale po špatných zkušenostech jsme se rozhodli podobných výběrových řízení neúčastnit a čas raději věnovat klientům, kteří jsou s naší prací dlouhodobě spokojeni. Takováto spolupráce totiž, na rozdíl od "výběrových řízení" produkuje kvalitní výsledky. Cílem takových výběrových řízení totiž, dle našich zkušeností, není najít nejlepšího či nejvstřícnějšího dodavatele, ale toho nejlevnějšího. A všichni dobří grafici, se kterými jsme se o takovýchto výběrových řízeních bavili, mají na věc stejný názor. Podobnými výběrovými řízeními jsou znechuceni a z principu se jich neúčastní.

Vlastně je pravda, že takováto výběrová řízení jsou asi ideální cestou, jak ty levné najít. Pokud jste i vy příznivcem takovýchto "výběrových řízení", nepochybuji o tom, že vám do nich pár návrhů dorazí, jistě se najde dost účastníků. Možná s "vítězi" těchto "výběrových řízení" i budete spokojeni. Možná vás student nejnižší cenou opravdu ohromí. Možná vám to tak bude vyhovovat. A možná, tak jako mnozí před vámi, po pár týdnech či měsících opět uspořádáte nové výběrové řízení, do kterého se vám přihlásí noví grafici, kteří vám opět zdarma zpracují nové návrhy. 

Naším cílem není spolupracovat s každým a za každou cenu

Těm, kteří po přečtení řádků výše mají pocit, že jsme arogantní, či jdeme pouze po penězích, děkujeme, že se dočetli až sem – naše vzájemná spolupráce by patrně nefungovala. Pokud přečtení tohoto textu přiměje alespoň zlomek společností (tedy jejich zaměstnanců či jednatelů) k zamyšlení se nad tím, zda jsou takováto "výběrová řízení" opravdu tím pravým způsobem, jak najít vhodného dodavatele a partnera, splnily řádky svůj účel a jsme tomu rádi.

Těm, kteří nás osloví na základě shlédnutí našich referencí či doporučení a vloží do nás důvěru, rádi pomůžeme s podporou jejich podnikání, podobně jako mnohým jiným našim klientům. Pro ně často uděláme více, než kolik vyfakturujeme. Protože právě takovým klientům rádi věnujeme ten čas, který jiní tráví účastí ve "výběrových řízeních".